Volgens Roeg was Ahold erg afhankelijk van prijsacties. ,,Het was een erg promotionele omgeving. Ze hebben prijsverlagingen moeten doorvoeren en hebben ook kosten gemaakt voor de campagne voor het EK voetbal. Ook bol.com heeft wat kosten gemaakt, wat een klein negatief effect op de marge had.”

Analist Fernand de Boer van zakenbank Petercam noemt de cijfers ,,iets teleurstellend”. De omzet is volgens De Boer wel goed, maar de marges vallen tegen. ,,Ze moeten wel heel veel moeite doen om de klant binnen te halen.”

Vertrouwen

Voor Ahold is de tweede helft van het jaar altijd iets beter dan de eerste helft, dus De Boer heeft er wel vertrouwen in dat de marges in het derde en vooral vierde kwartaal wel beter worden dan in het tweede kwartaal, zoals Ahold-topman Dick Boer in een toelichting beloofde. Maar de analist is afwachtend. ,,Of dat ook op jaarbasis gaat lukken moet ik nog zien.”

SNS Securities noemt de resultaten van Ahold juist beter dan verwacht. Dat is volgens de bank het gevolg van een ,,sterke prestatie in de VS”.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl